Mistrovství Evropy R4 - Slovensko - Čunovo

28. 7. 2014

ME R4 v raftingu na Slovensku - Čunově.

Skupina raftařů jezdící ve veteránské kategorii pod názvem WWS Praha mne z jara oslovila, zda bych nenahradil jednoho ze stálých členů posádky, který se v  daném termínu nemůže mistrovství zúčastnit. Vzal jsem to jako šanci podívat se na takovou akci zblízka. A nelitoval jsem.

Středa 16.7. : Odjezd je mírně opožděn, kolegové z Prahy se zasekli na dálnici a tak nastupuji do transitu  s hodinovou sekerou. Do dějiště závodů tak vjíždíme zrovna, když je slavnostní ceremoniál ve finále. Ještě honem prezentace a s odřenými zády máme oficiality za sebou. Je jasný že trénink nebude. Česká kolonie je shluknutá do jednoho prostoru a tak se začleňujeme. Váša má velký stan a když se ho podaří postavit, máme každý svou „ložnici“ a prostorná chodba je na věci. Milan Znamenáček se uložil do auta a Michal Šrogl je s rodinou ve svém stanu. Snažíme se získat nějaký informace, kudy se jede sprint a čeho se vyvarovat. Hanace, jmenovitě „Zajda“ s mladýma dělá u videa rozbor a tak se nám to hodí. Sprintem se zítra začíná a asi nás tam nepustí si to zkusit. Nepustili.

Čtvrtek 17.7. : Studujeme trať a hned tušíme kde bude asi zrada. Bez tréninku je to celkem loterie. Junioři nám to předvádějí. Po nich nastupují veteráni. Jdeme na to. Přes varování, že zrádný je již nájezd do kanálu, děláme první chybu právě tam.  Vynáší to a dostáváme se moc do leva, vememe hrázičku a dáváme to přímo přes vracák. Na problematickém místě zvaném „Trubka“ to projíždíme jaksi náhodou a pak to již jde. Ta chyba nás stojí místo, jsme za Slovákama. Třetí ale není špatné. Odpolední H2H rozjíždíme s borci z Velké Británie. Po dobrém startu jdeme před ně, trochu to kazíme v prostřední části, ale  pořadí již  jasný. Do dalšího kola máme Prostějov TR, tedy CZE-1. Víme, že jen jejich velká chyba a od nás mimořádná jízda může situaci zkomplikovat. Jedeme z horší stopy a nepatrnou šanci nám dávají až dole v laguně, ale je to pozdě. Takže do boje o bronz proti Itálii. Dobrý start a zase chybná prostřední pasáž, ale držíme to bezpečně. Podruhé dneska třetí. Závody pěkný, voda nádherná, rafty pomalý a nemotorný. V naší kategorii berou první místo vždycky Chrudoš a spol . Junioři mají taky nějaké ty placky. Takový byl dnešní den.

Pátek 18.7. : Pro nás volný den, až v podvečer máme trénink. Osvěžující koupání si prokládám pozorováním závodů open ve sprintu. Za poledne zkusím brusle, ale nejsem z nich úplně odvázanej a tak znova na odpolední závody H2H. V chlapech s předvádějí Hiko a jsou dominující. Holky z RK Trója si vypijí kalich smůly až do dna. Zlomené pádlo hned po startu a následná cizí pomoc, v podobě použití cizího, je skopává dolu a to již nelze zlomit. Ani druhá posádka bab z Prostějova není v oslnivé formě. V mužích je to ve finále H2H český souboj Hiko proti Morava. Celkem bezpečně to dává Chrudoš, ale je v tom všeobecně i trochu nečistot, tedy nepovolené práce s pádlem. To je slabá stránka H2H. Posouzení není snadné a podle mne je dobře, že se nezačalo s protestama. Federace chce kontakt, ale co s těma rukama a pádlem v kontaktu vlastně dělat? Jediný lék je dostat tělo před druhého a tím ho eliminovat
   H2H bylo zajímavý, ale většinou jen prvních 50 m, ale není férový. Spravedlivý není ani pavouk nasazování do vyřazovacích bojů. U nás používaný součet dvou sprintů je lepší.
   Na trénink se vydáváme v podvečer a je to fajn. Je třeba si vysvětlit jak to pojedeme a činnosti každého znás. Raft je jiný a nejsme sjetý. Hned nástup, při kterém docházelo k pádům a zraněním dáváme mnohokrát. Břeh je asi 2 metry nad vodou a sešup je celkem ostrý. Technika je taková, že raft se dá přes prostředek nad vodu, nasednou zadní a přední naskočením do raftu to pošlou dolu. Když to natrénuješ tak to celkem jde. Jedeme to několikrát, na vodě jsme asi hodinu a půl a velkou chybu děláme v nájezdu do „Niagáry“. Vpravo to jedeme dobře, vlevo to chceme dávát hodně přes hranu, ale zasekneme se, padáme takřka bokem. Při zadrhutým raftu se sesypu na Vášu a tím ho posílám do peřejí. Chlapec se ale honem dere na břeh. Takže si ho nabereme a jdeme na další pokus. Niagára je lehce změněná a rychleji odtéká, takže levý vracák není úplně snadný. Ještě večeře v cateringovém stanu a další den je minulostí.

Sobota 19.7. :  Dopoledne se jedou závody open ve slalomu. Půjčím si kolo od Michala, stejně jako včera brusle, a jedu na druhou stranu, na čumendu podél Dunaje. Stíhám samozřejmě závody a je to pěkný. V mužích zase naše dominance, tentokrát Morava. Holkám z TR Teva se daří, ale Trójačky to zase nedávají. Odpoledne nás veterány čeká maratón. Je to tady tradice s bojkama na laguně. Ta zadní se zdá být hodně daleko. Čekají  nás tři kola s výběhem, sešup dolu na přibližovací kanál, peřeje a zase bójka. Startovní pozice je daná sprintem a tak se i seřadíme. Start a bitva o pozici u první bójky je tvrdá, ale fér. Hned za otočkou se kousneme, jdeme do Slovenské posádky a po delším vzdoru je dostáváme. Snažíme se držet CZE-1 a celkem se nám to daří. První kolo se drží i třetí Slováci. Je sviňský vedro, osvěžením je chvilka v peřejích. Dvě kola se držíme CZE-1, ale ve třetím nás uškubnou. Nám prostě došlo. To ale máme naprosto bezpečný náskok a jedeme si pro druhé místo. Velká spokojenost, protože tohle bylo fakt zasloužený a se ctí. Dobře se s maratónem vypořádají i naše posádky starších juniorů.

Neděle 20.7. : Poslední den mistrovství. Nejdříve veteránský a juniorský slalom. Několik změn v korytě nám slalom kupodivu mírně ztěžuje proti závodům open. Koukneme na juniory a jdeme slalomařit. V první jízdě jedeme velmi pěkně až po branku 8. Tam šťouch a následně chyba. V protivodce, ještě nad Nijagárou, nám přetočený raft chytne špici proud a nevratně nás odváží. Další branky jedeme, ale s koulí to je bída. Ve druhé jízdě, při výjezd z protivené jedničky Váša neodlehčí pravou stranu nabereme vodu, to nás skopne  a jen moje lehnutí do raftu nás zachraňuje před koulí. Pak jedeme trochu nervózní jízdu. Mírně podjedeme proti, přidáme ještě jeden šťouch. Jízda není úplně pěkná, ale dostatečně čistá. Na Chrudoše to samozřejmě nestačí, ale druhé to je zase s přehledem. Dobrý. Jsme spokojenější s výsledkem než s jízdou. Celkově to dává taky druhé místo, takže pět placek. Následují ještě boje na maratónských tratích open. Rusové předvádějí co je to pádlující mašina. Ještě vyhlášení a podvečerní jízda zpět.
  Evropský šampionát v raftingu byla zajímavá záležitost. Ukázal, že rafting se stále posouvá a státy, které ještě nedávno byly jen účastníky jsou již soupeři. České posádky, ale jen v mužích, stále ještě dominují, ale nic není navěky. V ženách je ústup a u juniorek je málo posádek.

Výsledky komplet jsou kanoe.cz

Vychutnal pádlující ježek Míra.